Trwa drugi dzień konferencji klimatycznej PRECOP. Debata otwierająca dzisiejsze wydarzenie była poświęcona publicznym funduszom oraz ich roli w finansowaniu zrównoważonych inwestycji i projektów adaptacji do zmian klimatu. W dyskusji wziął udział Wojciech Dinges, wiceprezes POLREGIO.
– Na blisko 40 proc. polskich sieci kolejowych kursują pojazdy z silnikami dieslowskimi. W najlepszym przypadku to składy kilkuletnie, najczęściej jednak ich okres użytkowania jest znacznie dłuższy. Niestety obecne warunki uniemożliwiają przyznawanie dotacji unijnych na nowe pojazdy spalinowe czy hybrydowe – mimo, że każdy z tych wariantów byłby bardziej korzystny dla środowiska niż użytkowanie kilkudziesięcioletnich pojazdów dieslowskich – mówił Wojciech Dinges, wskazując również na znaczenie pojazdów, które sprawdzają się jako składy tzw. podwójnego zastosowania, np. podczas klęsk żywiołowych czy wojny.
Wiceprezes POLREGIO zaznaczył również, że polscy przewoźnicy nadal muszą używać pojazdów spalinowych i hybrydowych z uwagi na zbyt wolne tempo elektryfikacji linii kolejowych. Wskazał także, że energia na kolei jest kluczowa nie tylko pod kątem zapewnienia możliwości transportowych, ale również w utrzymaniu zaplecza technicznego.
– Inwestujemy w nasze punkty serwisowe także pod kątem energetycznym. Istniejące i planowane instalacje fotowoltaiczne, np. w Skarżysku-Kamiennej, zapewniają nie tylko zieloną energię, ale również pozwalają znacząco obniżyć koszty funkcjonowania – dodał Wojciech Dinges.
W debacie wzięli również udział:
- Stefania Koczar-Sikora z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
- Aneta Moczkowska z Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego S.A.
- Agata Rakowska z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
- Dorota Zawadzka-Stępniak z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Paweł Chorąży z Banku Gospodarstwa Krajowego
- Grzegorz Rabsztyn z Europejskiego Banku Inwestycyjnego