Infolinia: 22 474 00 44
Koszt wg taryfy operatora. Realizator usługi: Arteria C.S.

Zdjęcie - artykuł Ogólnopolskie
POLREGIO z umową na dofinansowanie zakupu taboru w Świętokrzyskiem

  • Podpisanie umowy na unijne dofinansowanie zakupu taboru dla POLREGIO w woj. świętokrzyskim

    Podpisanie umowy na unijne dofinansowanie zakupu taboru dla POLREGIO w woj. świętokrzyskim

Cztery nowe pojazdy trafią do POLREGIO w regionie świętokrzyskim. Zakup taboru zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Przedstawiciele spółki i Samorządu Województwa podpisali umowę potwierdzającą przyznanie wsparcia dla przewoźnika.

Zakup nowoczesnego, zeroemisyjnego kolejowego taboru pasażerskiego wpisuje się w założenia Regionalnego Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030. Dzięki temu projektowi wprowadzimy do eksploatacji w ramach zasobów Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO nowe pociągi, które odpowiadają aktualnym standardom pod kątem kosztów eksploatacji, parametrów trakcyjnych, komfortu podróżowania i bezpieczeństwa podróżnych – przekonuje Renata Janik, marszałek województwa świętokrzyskiego.

­– Podpisana dziś umowa na dofinansowanie zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny, ale ważny krok w kierunku odbudowy potencjału taborowego POLREGIO. Równolegle prowadzimy już postępowanie na wybór wykonawcy tego zamówienia. Liczymy, że pojazdy trafią do nas w 2028 roku – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO. – Nasze potrzeby są ogromne. Zastaliśmy spółkę w bardzo trudnej sytuacji, z dramatycznym niedoborem własnego taboru. Dlatego konsekwentnie zabiegamy o finansowanie kolejnych inwestycji – zarówno dla Świętokrzyskiego, jak i innych regionów, w których realizujemy połączenia – dodaje.

Środki na zakup taboru przyznano z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Wartość dofinansowania dla POLREGIO wyniesie 47,2 mln zł, a wartość całego projektu blisko 118 mln zł netto.

Będzie bezpieczniej i bardziej nowocześnie

To kolejny krok w kierunku poprawy jakości transportu kolejowego w naszym regionie i wzrostu atrakcyjności podróży pociągami – podkreśla wicemarszałek Grzegorz Socha. – Każdy z czterech pociągów będzie musiał posiadać co najmniej 150 miejsc, w tym co najmniej 104 miejsca siedzące, rozwijać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h, a także umożliwiać zastosowanie trakcji wielokrotnej. Pojazdy zostaną wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS poziomu 2 – wylicza wicemarszałek.

Pasażerowie będą mogli liczyć na szereg udogodnień w kupowanych EZT-ach. Na pokładzie skorzystają z gniazdek elektrycznych i ładowarek USB. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację i monitoring. Wszystkie składy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się m.in. specjalne miejsca w pociągu, dostosowana toaleta czy pochylnia umożliwiająca wejście i wyjście z pojazdu.

Składy będą kursować na regionalnych trasach:

  • Kielce – Skarżysko-Kamienna;
  • Kielce – Sandomierz;
  • Kielce – Busko-Zdrój;
  • Kielce – Sędziszów;
  • Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski;
  • Kielce – Włoszczowa Północ;
  • Sandomierz – Skarżysko-Kamienna;
  • Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski;
  • Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.

Województwo Świętokrzyskie konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój i inwestycje, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców. Takim działaniem było przywrócenie po 19 latach połączeń kolejowych z Kielc do Sandomierza – decyzja, która spotkała się z pozytywnym odbiorem społecznym. Dzisiejsza umowa na nowe pociągi to naturalna kontynuacja tych działań i kolejny dowód na to, że transport publiczny w naszym regionie się rozwija – zaznacza Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa.

Harmonogram inwestycji

Podpisanie umowy na unijne dofinansowanie stanowi kolejny krok w procesie pozyskania nowoczesnych składów dla POLREGIO w województwie świętokrzyskim. Przewoźnik rozpisał już przetarg na wybór firmy, która wyprodukuje pojazdy. Termin składania ofert mija 18 lipca br.

Zakończenie dostaw planowane jest do końca 2028 roku.

 

Dofinansowanie przyznano z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.