Program Kolej Plus i jego wpływ na regionalną infrastrukturę kolejową oraz przewozy pasażerskie – to tytuł wystąpienia wiceprezesa POLREGIO Wojciecha Dingesa podczas XV Konferencji „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej” w Jachrance. Wydarzenie, z udziałem Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz dziesiątek ekspertów zorganizowała Polska Izba Kolei.
Program Kolej Plus jest realizowany w 10 województwach w kraju i ma służyć powiązaniu miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. W założeniu uzupełni istniejącą już infrastrukturę, wpisując się także w plany, związane z funkcjonowaniem CPK. 35 projektów składa się w sumie na 1043 km nowych, zmodernizowanych lub reaktywowanych linii kolejowych.
– Istotą programu jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej poprzez wzrost pracy przewozowej wykonywanej przez kolejowych przewoźników regionalnych. Stanie się to poprzez finansowanie przez wojewódzkich organizatorów co najmniej 4 par pociągów w dobie na nowych trasach, co było warunkiem przystąpienia do programu. Trzeba podkreślić, że realizacja zaplanowanych inwestycji wygeneruje dodatkową pracę eksploatacyjną rzędu 3 - 4,5 mln pociągokilometrów rocznie – są to wielkości na poziomie jednego dodatkowego województwa – mówił Prezes Dinges.
Koniec inwestycji i uruchomienie przewozów planowane są na 2028/2029 rok.