Język:

Ikona języka polski

Infolinia: 22 474 00 44
Koszt wg taryfy operatora. Realizator usługi: Arteria C.S.

Strona główna > Blog > Stacje kolejowe warte poznania – 10 najpiękniejszych dworców w Polsce

Stacje kolejowe warte poznania – 10 najpiękniejszych dworców w Polsce

W Polsce jest ponad 2,5 tysiąca dworców kolejowych, a prawie 600 z nich obsługuje ruch pasażerski. Podróżując pociągami, mijamy ich dziesiątki. Nie wszystkie prezentują się okazale, ale jest wśród nich wiele perełek architektury. Szczególnie te, które przeszły w ostatnich latach rewitalizację lub praktycznie powstały od podstaw są warte zobaczenia. Zachęcamy do zrobienia sobie postoju na naszym zdaniem 10 najpiękniejszych dworcach kolejowych w kraju i do zwiedzenia ich – nie tylko od strony peronów.

Wrocław Główny

Dworzec w stolicy Dolnego Śląska został wybudowany w stylu neogotyckim w latach 1855-1857. Podobnie jak wiele innych dworców kolejowych w Polsce, przeszedł gruntowną rewitalizację przed 2012 rokiem, w którym to odbywały się u nas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Od tej pory, zachwyca nie tylko swoją wielkością, która jest imponująca, ale także urodą. Wiele zabytkowych elementów odzyskało oryginalne barwy, elewacja została przemalowana na kolor pomarańczowy, a hale peronowe zadaszono za pomocą szkła samoczyszczącego. Na uwagę zasługuje też teren przed dworcem – kiedyś był to szary, zaniedbany

 

parking, a teraz jest to zielona przestrzeń służąca mieszkańcom Wrocławia i turystom.

 

Gdańsk Główny

Dworzec w Gdańsku to jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie reprezentujących styl eklektyczny. Budynek stacji został otwarty dla pasażerów na przełomie XIX i XX wieku, dokładnie w roku 1900. Dominującym elementem architektonicznym budynku dworca jest wysoka na 50 metrów wieża z zegarem. Wyglądem przypomina ona wieżę ratuszową z Długiego Targu. Cały dworzec zaś został zaprojektowany tak, by jego kształt kojarzył się z korpusem parowozu. Obecnie budynek dworca Gdańsk Główny przechodzi gruntowną modernizację, która rozpoczęła się w 2013 roku. Ostatni etap prac remontowych powinien potrwać do końca 2021 roku.

 

Bielsko-Biała

Stacja Bielsko-Biała została otwarta w 1855 roku jako odgałęzienie austriackiej Kolei Północnej. Sam budynek dworca został zaś wybudowany w latach 1889-1890, na podstawie projektu uznanego bielskiego architekta Karola Schulza. Dworzec swoją architekturą miał nawiązywać  do innych obiektów Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich. Został wybudowany z cegły i kamienia. Najbardziej interesujące są jednak wnętrza budynku - stylizowane na antyczne polichromie i umieszczone na suficie freski w stylu pompejańskim. W 1994 roku dworzec został wpisany do rejestru zabytków, a w latach 1997-2001 poddano go renowacji, dzięki czemu nadal zachwyca podróżnych swoją urodą.

 

Lublin Główny

Dworzec w Lublinie został oddany do użytku w roku 1877 w ramach połączenia Lublina i Warszawy Koleją Nadwiślańską. Wydarzenie to miało doniosłe znaczenie w dziejach miasta i zasadniczy wpływ na tempo jego gospodarczego i urbanistycznego rozwoju. W latach 20. XX wieku dworzec został rozbudowany, wówczas budynek stracił cechy typowej carskiej stacji kolejowej, a  dzięki projektowi architekta Jerzego Mullera stał się bardziej eklektyczny. Kolejną dużą modernizację dworzec kolejowy przy stacji Lublin Główny przeszedł na początku XXI wieku. Gmach został odnowiony, unowocześniony i rozbudowany. Cały czas jednak zachwyca swoim zabytkowym wyglądem.

 

Przemyśl Główny

Dworzec główny w Przemyślu to niemal pałacyk, jego bryła odzwierciedla architekturę monarchii austro-węgierskiej. Budynek został oddany do użytku w roku 1860, a 35 lat później doczekał się przebudowy w stylu neobarokowym. Gruntownie remontowany był jeszcze kilkakrotnie, jednak najbardziej spektakularnej rewitalizacji doczekał się współcześnie. W latach 2010-2012, pod nadzorem konserwatora zabytków, przywrócono dworcu w Przemyślu wygląd sprzed ponad 100 lat. Na ścianach znajdują się malowidła Mariana Strońskiego oraz plafony Feliksa Wygrzywalskiego i Jana Talagi, budynek zdobią też sztukaterie, złocenia i zabytkowe żyrandole. Ten dworzec to prawdziwy skarb na kolejowej mapie Polski.

 

Skierniewice

W przypadku tej stacji kolejowej, wyjątkowo nie zaczniemy od samego budynku dworca, a od zabytkowej wiaty peronowej. Została ona postawiona w roku 1893 z żeliwa i drewna i w niezmienionej formie jest ozdobą dworca aż do dziś! Niestety, sam budynek dworca w stylu gotyckim, który pierwotnie został wybudowany w Skierniewicach na początku lat 70. XIX w., spłonął w 1914 roku. Następnie został odnowiony według planów architekta Jana Fryderyka Heuricha. Dworzec w Skierniewicach gruntowną przebudowę przeszedł w latach 1980-2003. Wszystkie prace odbywały się pod nadzorem konserwatora zabytków – wtedy też skuto tynki na elewacji i odsłonięto ceglane ściany, obecnie bardzo charakterystyczne dla tego budynku. 

 

Świebodzice

Oryginalna cegła zyskała nowe życie również w przypadku budynku dworca w Świebodzicach w województwie dolnośląskim. Gmach przy stacji kolejowej został tutaj oddany do użytku dla pasażerów już w roku 1869. Wyróżnia się nie tylko piękną ceglaną elewacją, ale również wieżą zegarową i wystrojem wnętrza. Uwagę przykuwają tutaj kasetonowy strop, drewniane elementy i oryginalne, ozdobne detale. W latach 2012-2013 gmach dworca przeszedł gruntowny remont, który przywrócił mu dawny blask – dworcowa hala jest jasna, przestronna i zachęca podróżnych do zwiedzania podczas oczekiwania na pociąg.

 

Poznań

W naszym zestawieniu, prócz odremontowanych, zabytkowych dworców, nie mogło również zabraknąć tych zupełnie nowych, zaskakujących swoją formą i nowoczesnym designem. Pierwszym z nich jest dworzec w Poznaniu. Choć jego bryła budzi wiele kontrowersji, to nie można jej odmówić oryginalności. Ta konstrukcja ze stali i szkła bez wątpienia stała się nowym, rozpoznawalnym symbolem miasta. Wnętrze budynku jest ascetyczne, a dzięki naturalnemu światłu, które wpada do środka przez lustrzane ściany, jest też bardzo jasne i przestrzenne. Dworzec kolejowy w Poznaniu został połączony z galerią handlową, dzięki czemu podróżni przy dłuższym czasie oczekiwania na przesiadkę mogą tu zrobić zakupy lub wyskoczyć po coś do jedzenia.

 

Warszawa Wschodnia

Kolejnym przykładem bardzo nowoczesnego dworca w Polsce jest ten przy stacji Warszawa Wschodnia. Przez wiele lat cieszył się on złą sławą, uznawany był za jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w stolicy. Przed EURO 2012 zdecydowano jednak, że to musi się zmienić i dworzec Warszawa Wschodnia przeszedł gruntowny remont. Warto zaznaczyć, że są to tak właściwie dwa osobne budynki, bo już we wcześniejszym planie, z połowy XX wieku, ruch na stacji został rozdzielony na dalekobieżny i podmiejski. Podczas ostatniego remontu podział ten został zachowany, a hale dworcowe zostały oczyszczone z brudu i licznych przybudówek. Usunięte zostały płyty zakrywające stalową konstrukcję budynku, dzięki czemu wnętrze zyskało industrialny i nowoczesny wygląd. 

 

Katowice

Ostatni dworzec, który znalazł się w naszym zestawieniu to dworzec kolejowy w Katowicach. To najważniejszy węzeł komunikacyjny na Śląsku. Mimo to wygląd katowickiego dworca nie zawsze zapierał dech w piersiach. Powstały w 1975 roku budynek dworca był przykładem nurtu w architekturze zwanego brutalizmem, miał on pasować do przemysłowego charakteru regionu. Obecny wygląd dworca katowiczanie i odwiedzający to miasto turyści zawdzięczają modernizacji z 2010 roku. Dzięki zmianom wtedy wprowadzonym, w miejscu starego dworca kolejowego w Katowicach, powstało zintegrowane centrum komunikacyjne i biznesowe. Od tej pory jest to obiekt klasy premium, z licznymi udogodnieniami dla podróżnych i nowoczesnymi rozwiązaniami.

 

Dziękujemy za wspólną, wirtualną podróż po najpiękniejszych dworach kolejowych w Polsce. Teraz pora zobaczyć te niezwykłe miejsca w rzeczywistości. Do każdej z wymienionych stacji dotrzecie pociągami POLREGIO. Zachęcamy do planowania podróży i zakupu biletów korzystając z naszej strony polregio.pl i aplikacji mobilnej POLREGIO.