Szanowni pasażerowie,
W odpowiedzi na rosnące potrzeby pasażerów oraz dynamiczny rozwój połączeń kolejowych w regionie, celem poprawy identyfikacji linii i lepszej przejrzystości oferty przewozowej województwo małopolskie wprowadza nowy, ujednolicony system numeracji linii komunikacyjnych. Obejmuje on wszystkie połączenia realizowane w ramach wojewódzkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Nowy system porządkuje i upraszcza sposób identyfikowania linii kolejowych w Małopolsce. Oparty jest na prostych, rozpoznawalnych członach literowych i liczbowych, które jasno wskazują charakter i kierunek połączenia:
- SKA – połączenia aglomeracyjne realizowane w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (np. SKA1, SKA2),
- K – połączenia wojewódzkie realizowane w ramach Małopolskiej Kolei Regionalnej (np. K3, K7),
- S – wybrane połączenia realizowane przez Koleje Śląskie sp. z o.o.,
- M – połączenia w strefie transgranicznej, czyli przekraczające granicę państwa.
Nowa numeracja umożliwia jednoznaczną identyfikację rodzaju połączenia – aglomeracyjnego, regionalnego lub transgranicznego – już na podstawie oznaczenia literowego. Rozwiązanie to porządkuje system linii, ogranicza ryzyko pomyłek i ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących planowania trasy.
Spójny system oznaczeń będzie obowiązywał we wszystkich źródłach informacji – w rozkładach jazdy, aplikacjach mobilnych, na stronach internetowych przewoźników oraz w materiałach drukowanych.
Przejrzyste oznaczenia ułatwią planowanie tras z przesiadkami. Dzięki jednoznacznemu systemowi numeracji łatwiej rozpoznać charakter linii i zaplanować dogodny punkt przesiadkowy – nawet w przypadku konieczności zmiany kategorii połączenia, np. z SKA na K.
Pociągi przyspieszone również zostały uwzględnione w systemie oznaczeń linii komunikacyjnych. Dla ich łatwiejszej identyfikacji w nazwie linii dodano literę „P”, co pozwala odróżnić je od połączeń zatrzymujących się na wszystkich stacjach/przystankach. Przykładowo, linie takie jak „SKA3P” czy „K7P” wskazują na kursy przyspieszone realizowane na trasach SKA3 oraz K7.
Goście z innych regionów Polski lub zza granicy będą mogli bez problemu odnaleźć się w małopolskiej siatce połączeń. System bazujący na literach i liczbach nie wymaga znajomości lokalnych nazw czy rozkładów – jest zrozumiały i logiczny.
Nowy system numeracji został zaprojektowany z myślą o przyszłości – uwzględnia zarówno istniejące połączenia, jak i planowane trasy, które zostaną uruchomione po zakończeniu prac inwestycyjnych. Oznacza to, że system nie będzie wymagał gruntownych zmian w kolejnych latach – będzie rozbudowywany o kolejne trasy.
Ujednolicenie oznaczeń ułatwia integrację kolei z innymi formami transportu zbiorowego – np. autobusami regionalnymi. Dzięki temu podróżowanie po Małopolsce stanie się jeszcze bardziej płynne i skoordynowane.
Nowa numeracja zostanie wdrożona wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy tj. od 15 czerwca 2025 roku i będzie dostępna:
- w pociągach obsługujących przewozy publiczne na terenie Małopolski,
- w schematach linii umieszczonych w pociągach,
- w drukowanych rozkładach jazdy oraz broszurach informacyjnych,
- na stronach internetowych przewoźników kolejowych i w aplikacjach.
Wprowadzenie nowej numeracji sprawia, że system kolei regionalnych w Małopolsce staje się bardziej uporządkowany, przejrzysty i łatwiejszy w obsłudze, co znacząco usprawnia planowanie podróży już na etapie wyboru połączenia.
W trosce o komfort, zapewnienie wysokiej jakości obsługi pasażerów oraz usprawnienie funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym, opracowany został schemat linii komunikacyjnych. Jego celem jest ułatwienie podróżnym zapoznania się z nową numeracją linii na terenie całego województwa małopolskiego. Przygotowany schemat uwzględnia m.in. aktualny układ linii, szczegółowe informacje na temat tras, przystanków oraz punktów przesiadkowych.
W poniższej tabeli zaprezentowano relacje kolejowe oraz ich numeryczne oznaczenia:
Nazwa |
Relacja |
SKA1 |
Kraków Lotnisko/Kraków Airport – Kraków Główny/Main Station – Wieliczka Rynek Kopalnia/Salt Mine |
SKA2 |
Sędziszów – Kraków Główny/Main Station – Skawina - Oświęcim |
K2 |
Ostrowiec Świętokrzyski/Kielce/Sędziszów – Kraków Główny/Main Station |
K22 |
Katowice – Olkusz – Tunel – Kielce |
SKA3 |
Tarnów - Kraków Główny/Main Station – Trzebinia – Oświęcim |
K3 |
Katowice – Trzebinia – Kraków Główny/Main Station – Tarnów – Rzeszów |
S3 |
Katowice – Trzebinia – Kraków Główny/Main Station – Kraków Płaszów |
S31 |
Katowice – Oświęcim |
K32 |
Kraków Główny/Main Station – Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice |
K33 |
Kraków Główny/Main Station – Jaworzno Szczakowa – Olkusz – Wolbrom |
S34 |
Kraków Główny/Main Station – Częstochowa |
K5 |
Kraków Główny/Main Station – Skawina – Sucha Beskidzka – Zakopane (wraz z odcinkiem Chabówka – Rabka-Zdrój) |
K51 |
Sucha Beskidzka – Żywiec |
S51 |
Katowice – Bielsko-Biała Główna – Wadowice – Zakopane |
K52 |
Kraków Główny/Main Station – Kalwaria Zebrzydowska – Wadowice – Bielsko-Biała Główna |
K63 |
Kraków Główny/Main Station – Kraków Nowa Huta – Podłęże |
K7 |
Kraków Główny/Main Station – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój |
K71 |
Jasło – Gorlice Zagórzany/Gorlice – Stróże |
M7 |
Muszyna – Plaveč (Poprad-Tatry) |