Język:

Ikona języka polski

Infolinia: 22 474 00 44
Koszt wg taryfy operatora. Realizator usługi: Arteria C.S.

Zdjęcie - artykuł Ogólnopolskie
Nowy szynobus już na lubuskich torach

16 września 2024 r. na trasie Gorzów Wlkp. - Witnica - Gorzów Wlkp. odbył się pierwszy przejazd hybrydowym pociągiem marki FPS. Od 17 września kursuje on w północnej części województwa lubuskiego.

Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów zakupionych przez Województwo Lubuskie od polskiego producenta H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. można spotkać już na kolejowych szlakach województwa lubuskiego. Szynobus jest przeznaczony do obsługi połączenia Zielona Góra-Gorzów Wlkp.

W związku z zagrożeniem powodziowym i sytuacją na Dolnym Śląsku odwołaliśmy uroczystość związaną z przekazaniem szynobusu, ale jest to fakt, że mieszkańcy północnej części regionu już mogą z niego korzystać. Mamy nadzieję, że w sposób znaczący poprawi to sytuację na lubuskiej kolei – podkreśla marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

Całkowicie nowy tabor to zawsze świetna wiadomość dla przewoźnika, pozwala rozwijać ofertę i zwiększać komfort pasażerów. Ogromne podziękowania za ten zakup dla Zarządu Województwa z Panem Marszałkiem na czele. Szkolenia maszynistów ruszyły w ostatnim tygodniu sierpnia, zaraz po przekazaniu nam FPS-a przez województwo. Szkoliło się 10 maszynistów, każdy odbył po 24 godziny szkoleń z teorii i praktyki. Łącznie pokonali oni nowym pojazdem 659 km – mówi prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski.

229 pasażerów w „Plusie”

Spalinowo - elektryczny zespół trakcyjny „Plus” oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Człon spalinowy wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób z niepełnosprawnością oraz w przedział służbowy.

Człon elektryczny wyposażony jest w kabinę WC w formie tradycyjnej oraz w miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zespół może rozwijać prędkość 120 km/h przy napędzie spalinowym i 160 km/h przy napędzie elektrycznym. Całkowita pojemność pojazdu to 229 miejsc, w tym 84 miejsca siedzące.

W trosce o osoby z niepełnosprawnością

Fotele zabudowane są w układzie tzw. „lotniczym” oraz naprzeciwległym (2+2). Pomiędzy fotelami w układzie naprzeciwległym znajdują się stoły rozkładane lub stoliki podokienne i śmietniczki. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością na wózkach, dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością, dwa fotele stałe w okolicy przedziału służbowego, a w pobliżu przedziału WC dla osób z niepełnosprawnością trzy regały z półkami na bagaże. Półki bagażowe zamocowano do ścian bocznych wzdłuż całego pojazdu.

Dla ułatwienia wprowadzenia i wyprowadzenia osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, oraz dla osób na wózkach przy drugich drzwiach za kabiną maszynisty po obu stronach pojazdu w członie spalinowym zamontowano ręcznie rozkładane rampy wjazdowe.

Przy każdych drzwiach odskokowo-przesuwnych zabudowano wysuwane stopnie wejściowe. Wysuwany stopień pozwala na korzystanie z peronów o wysokości od 300 do 760 mm nad poziomem główki szyny. Przy wysokości peronu powyżej 760 mm wysunięte stopnie przeciwdziałają uczuciu dyskomfortu pasażera spowodowanym otwartą przestrzenią pomiędzy progiem otworu drzwiowego a krawędzią peronu.

Ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Projekt pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych” został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Łączna wartość obu zakupionych pojazdów wynosi 73,8 mln zł brutto z czego 80,19% dofinansowano z UE.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego