Język:

Ikona języka polski

Infolinia: 22 474 00 44
Koszt wg taryfy operatora. Realizator usługi: Netia S.A.

Zdjęcie - artykuł Ogólnopolskie
Nowy tabor dla POLREGIO. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata, dzięki podpisanym umowom ramowym.

  • .

    .

  • .

    .

  • .

    .

  • .

    .

  • .

    .

  • .

    .

 

Polregio podpisało dziś umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z wifi i klimatyzacją.

Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zabezpieczyła blisko 10 mld złotych po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.

Konfiguracja nowych pojazdów Polregio

Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Harmonogram – umowy wykonawcze i dostawy
Podpisanie umów ramowych to kolejny, niezwykle istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez Polregio. Spółka przeprowadziła już bardzo szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnęła przetargi i podpisała na umowy ramowe z producentami. Dzięki temu jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup taboru nastąpi na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.

Wypowiedź Artura Martyniuka, prezesa zarządu Polregio S.A.:
– Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio i zarazem kolei regionalnej w Polsce. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości.
Mimo tak dużego zamówienia, nie kupujemy pojazdów „z półki”, tylko pociągi przystosowane do obsługi ruchu regionalnego. To efekt szeroko zakrojonych konsultacji rynkowych z producentami z korzyścią dla obydwu stron. Polregio otrzyma pociągi dostosowane do obsługi ruchu regionalnego, zaś producenci będą mieli zabezpieczone moce produkcyjne na kolejne lata. Łączna wartość zamówienia to ponad 7 mld zł i będzie to wymierny wkład Polregio w rozwój krajowej gospodarki. Nasze zamówienie oznacza pracę dla tysięcy osób nie tylko wśród pracowników zatrudnionych u producentów taboru, ale także ich podwykonawców.
Dodatkowo zawarte dzisiaj umowy ramowe pozwolą skrócić łączny okres formalności w porównaniu do klasycznego przetargu o co najmniej rok. To największy i zarazem najbardziej efektywny czasowo proces zakupu taboru w historii polskiej kolei. Jesteśmy gotowi do wystartowania w konkursach CUPT oraz do szybkiego ogłoszenia aukcji elektronicznych niezwłocznie po przyznaniu finansowania. Aukcje będą prowadzone równolegle do formalności związanych z finansowaniem taboru, co znacząco skróci czas realizacji zamówienia.
Przewidujemy, że pierwsza umowa wykonawcza na kilkadziesiąt pojazdów zostanie podpisana jeszcze w tym roku. Dzięki niej pierwsze pociągi pojawią się w 2025 r., a do 2026 r. na tory w całej Polsce wyjedzie nawet 200 nowych pociągów dla podróżnych korzystających codziennie z kolei regionalnej.
Dzięki podpisaniu umów ramowych jesteśmy coraz bliżej historycznego zamówienia na nowe, elektryczne zespoły trakcyjne. Cieszę się, że do przetargu zakwalifikowały się firmy, również zagraniczne, ale przede wszystkim takie, które produkują pociągi w Polsce. To oznacza, że niezależnie od ostatecznych wyników aukcji elektronicznych, zamówienia trafią do polskich producentów, polskich pracowników i polskiej gospodarki.

Wypowiedź Pawła Borysa, prezesa zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju S.A.:

Skala inwestycji w polską kolej w ostatnich kilku latach jest ogromna, kilkadziesiąt miliardów złotych zostało przeznaczonych na modernizację infrastruktury kolejowej, blisko dziesięć miliardów trafiło również do przewoźników kolejowych oraz producentów taboru. Od dzisiaj do grona beneficjentów dołączy również Polregio. Dzięki współpracy samorządów, będących współakcjonariuszami spółki i organizatorami transportu, większościowego akcjonariusza, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu, należącej do Grupy PFR, Polregio staje się liderem, jeśli chodzi o plany inwestycji taborowych.

Wypowiedzi producentów:

Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz S.A.: Pesa, w ramach Strategii 2027+, konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160. Te pojazdy to suma naszych doświadczeń i nowych technologii. By spełnić oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi prace nad platformą Regio160 rozpoczęliśmy od warsztatów UX /user experience/. To wszystko sprawia, że możemy zaoferować Polregio nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii.

Marcin Rodek, p.o. prezes zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.: Niezmiernie cieszymy się ze złożenia najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym przetargu. Jesteśmy przekonani, że za inicjatywą narodowego przewoźnika – POLREGIO – i zakupu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych renesans kolei w Polsce jeszcze przyspieszy, a zmiana ta pozytywnie wpłynie zarówno na pasażerów, jak i na środowisko naturalne.

Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska: Bardzo się cieszę, że Stadler Polska jest w gronie firm, które podpisują z Polregio umowę ramową na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Stadler działa w Polsce już 15 lat i nieustannie rozwija swoją działalność, budując wartość dodaną w regionie i branży – rozbudowuje zakład, tworzy atrakcyjne miejsca pracy i we współpracy z lokalnymi partnerami buduje pojazdy szynowe na najwyższym poziomie. Wyprodukowaliśmy w Siedlcach 820 nowoczesnych pojazdów, które są eksploatowane w całej Europie i słyną z wysokiej jakości i niezawodności. Po polskich torach jeździ już ponad 100 niezawodnych i komfortowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Co szczególnie istotne, pojazdy FLIRT są budowane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze i zużywają mniej energii trakcyjnej, co jest bardzo ważnym aspektem w obecnych czasach wysokich cen energii elektrycznej. Stadler Polska posiada technologię, referencje i zasoby, aby dostarczyć Polregio najlepsze pojazdy, które będą służyły przewoźnikowi i pasażerom przez wiele lat.

Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.: Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego Polregio. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne a NEWAG jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie złożone w ramach podpisanej w dniu dzisiejszym umowy.