Infolinia: 22 474 00 44
Koszt wg taryfy operatora. Realizator usługi: Arteria C.S.

Zdjęcie - artykuł Ogólnopolskie
POLREGIO otwiera specjalistyczne zaplecze techniczne w Olsztynie

  • POLREGIO otwiera specjalistyczne zaplecze techniczne w Olsztynie

    POLREGIO otwiera specjalistyczne zaplecze techniczne w Olsztynie

Centrum serwisowe będzie miejscem przeglądów i napraw spalinowych pojazdów kolejowych od poziomu P3 do P5. Inwestycja wpisuje się w nową strategię spółki, której celem jest rozwój własnych kompetencji technicznych oraz rozszerzenie profilu działalności.

Nowa lokalizacja POLREGIO w województwie warmińsko-mazurskim jest efektem współpracy z PKP S.A., a także spółką PKP CargoTabor. Pierwsza z nich jest właścicielem nieruchomości, natomiast druga – wyposażenia hali. Uruchomienie punktu nastąpiło 1 sierpnia 2025 r. W I etapie prowadzone będą techniczne przygotowania do uruchomienia linii serwisowej. Ma ono nastąpić jesienią br.

– Ściśle zaplanowaliśmy rozwój tej inicjatywy w nadchodzących latach. Uruchomienie olsztyńskiego centrum serwisowego to nie tylko oszczędność dla POLREGIO, ale również samorządów województw. To też otwarcie drogi do pozyskiwania przychodów z rynku komercyjnego i jeszcze efektywniejszego wykorzystywania zasobów spółki – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO.

– Współpraca z POLREGIO pozwala na płynne przejęcie nieruchomości dotychczas wykorzystywanej przez spółki Grupy CARGO i jej ponowne zagospodarowanie przez przewoźnika pasażerskiego. Zależy nam, aby kolejowe nieruchomości nadal służyły działalności związanej z transportem kolejowym – mówi Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A. ds. nieruchomości.

Aktualnie nieruchomość została udostępniona spółce POLREGIO na podstawie czasowej umowy dzierżawy. Zawarcie stałej umowy docelowej planowane jest w ciągu najbliższych miesięcy.

W pełni wyposażona hala serwisowa

Nowy Punkt Utrzymania Taboru będzie działał na terenie o powierzchni ponad 4,6 ha, wyposażonym w infrastrukturę przekazaną przez PKP CargoTabor – w tym suwnice, dźwigi, komory do czyszczenia, stanowiska do wykonywania przeglądów zestawów kołowych. Będą realizowane tu przeglądy i naprawy spalinowych zespołów trakcyjnych. Nadal odgrywają one istotną rolę na krajowych trasach – ponad 30 proc. linii kolejowych w Polsce nie jest zelektryfikowanych.

Najbardziej zaawansowane naprawy

Nowe centrum pozwoli na realizację najbardziej zaawansowanych napraw taboru kolejowego – od przeglądów P3 aż po kompleksowe prace na poziomie P5. Przeglądy i naprawy dzielą się na kilka poziomów, które określają zakres prowadzonych działań. Obejmują one zarówno szczegółowe kontrole techniczne, jak i wymianę lub naprawę kluczowych podzespołów.

Przeglądy P3 skupiają się na diagnostyce i usuwaniu drobnych usterek. Na poziomie P4 wykonywane są już bardziej zaawansowane prace serwisowe, które przywracają sprawność elementom do parametrów gwarantujących niezakłócone i bezpieczne użytkowanie (parametry naprawcze). Najwyższy poziom, czyli P5, obejmuje pełną regenerację lub wymianę podzespołów, dzięki czemu pojazd odzyskuje parametry konstrukcyjne, zbliżone do stanu tuż po wyprodukowaniu.

Obecnie POLREGIO dysponuje ponad 30 punktami serwisowymi na terenie całej Polski, w tym w Iławie i Olsztynie, choć tylko kilka z nich umożliwia realizację najbardziej zaawansowanych czynności utrzymaniowych.

Pierwszy pojazd, przeznaczony do serwisowania w nowym centrum, obsługuje połączenia w województwie podlaskim.

Nowe możliwości rozwoju

Olsztyńska inwestycja POLREGIO przyczyni się do obniżenia kosztów działalności spółki, ograniczając potrzebę korzystania z usług firm zewnętrznych. Pozwoli również na świadczenie usług dla innych przewoźników, co otwiera nowe możliwości rozwoju. Ta ścieżka pomoże wzmocnić pozycję firmy na rynku i zapewnić jej długofalowy rozwój.

– POLREGIO posiada wieloletnie doświadczanie w utrzymaniu i przeglądach pojazdów elektrycznych, choć również spalinowych. Rozwijamy nasze kompetencje w zakresie utrzymania nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych - m.in. w Toruniu i Skarżysku Kamiennej wykonujemy już ich przeglądy do poziomu P4. Teraz przychodzi kolej na rozszerzenie skali zadań dla pojazdów dieslowskich, a Olsztyn i możliwości pozyskania tej lokalizacji we współpracy ze spółkami Grupy PKP oraz umożliwienie powrotu do pracy fachowców tamtejszego oddziału CargoTabor dały nam asumpt do opracowania koncepcji rozwoju w obszarze pojazdów dieslowskich, choć nie tylko. Dziś z radością otwieramy działalność Punktu Utrzymania Taboru Olsztyn II – mówi Wojciech Dinges, wiceprezes POLREGIO.