Język:

Infolinia: 703 202 020
Opłata 1,29zł brutto/min połączenia. Realizator usługi: Progress Plus s.c.

Ikonka i dla artykułów informacyjnych Ogólnopolskie
Wielkopolskie przyspiesza z POLREGIO

  • Wielkopolskie przyspiesza z POLREGIO

    Wielkopolskie przyspiesza z POLREGIO

Szybsze połączenia oraz nowe pociągi w rozkładzie. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego i POLREGIO podpisały 10-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę ponad 970 mln zł. Porozumienie oznacza dla mieszkańców gwarancję uruchomienia połączeń, które przez dziesięć lat pokonają 38,3 mln km, czyli niemal stukrotnie więcej niż przeciętna odległość z Ziemi na Księżyc.

 

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz POLREGIO podpisali 10 grudnia nową, 10-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości ponad 970 mln złotych. Zacznie ona obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a pociągi POLREGIO w jej ramach pokonają do 14 grudnia 2030 r. 38,3 mln kilometrów (dokładnie: 38 283 739,11 pockm).

 

– Wielkopolska jest dla nas bardzo ważnym regionem, w którym codziennie uruchamiamy ponad sto połączeń. Od nowego rozkładu uruchamiamy dodatkowe połączenia z Poznania do Koszalina, Kołobrzegu i Wrocławia. W dalszym ciągu będziemy zapewniać dogodny dojazd w region Karkonoszy i Kotliny Kłodzkiej uruchamiając bezpośrednie połączenia w relacjach Poznań - Szklarska Poręba ze skomunikowaniem w kierunku Czech  oraz Poznań - Międzylesie. Dzięki zmodernizowanym z unijnych i krajowych funduszy trasom, możemy zapewnić mieszkańcom szybsze i pewniejsze połączenia oraz wygodniejszy rozkład – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

 

– Jestem przekonany, że zawarte dziś umowy przyczynią się do tego, że przywiązanie i zaufanie mieszkańców Wielkopolski do komunikacji kolejowej będzie nieustannie wzrastało. Wykonywanie powierzonych dwóm spółkom kolejowym usług publicznych łączy się z ogromną odpowiedzialnością, gdyż będzie wpływało na codzienne życie Wielkopolan – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

 

Zmiany dobrze widać na zmodernizowanej linii Poznań - Wrocław. Pociągi będą jeździły nawet o kilkadziesiąt minut krócej. Na odcinku Poznań - Leszno pociągi będą kursowały w godzinach szczytu nawet co 30 minut. Przy czym przewoźnik zabiegał o ustalenie jak najbardziej regularnych odstępów czasowych. Wszystkie połączenia będą realizowane bez tymczasowo skróconych relacji. Oszczędności czasowe na przystankach położonych najbliżej Poznania będą wynosiły kilka minut w stosunku do poprzedniego rozkładu. Im dalej tym większa oszczędność czasu. W przypadku miejscowości położonych bliżej Wrocławia takich jak Oborniki Śląskie, Pęgów czy Szewce oznaczać to będzie przejazd krótszy o blisko godzinę.

Również jedna para pociągów uruchamianych na trasie Poznań - Piła - Poznań dzięki podwyższeniu prędkości do 120 km/h pokona prawie 100 km odcinek w nienotowanym wcześniej czasie tj. odpowiednio 90 i 88 minut i to pomimo czterech dodatkowych postojów na nowo uruchomionych przystankach.

 

Przewozy objęte umową będą realizowane na następujących liniach i odcinkach linii kolejowych:

 

Trakcja spalinowa

 

345a - Krzyż - Trzcianka - Piła

350 - Leszno - Głogów

360 - Poznań Gł. - Krzyż Wlkp. - Szczecin Gł.

365 - Piła - Wałcz - Szczecin

426 - Piła - Krajenka – Chojnice

 

Trakcja elektryczna

 

200a - Ostrów Wlkp. - Kalisz - Łódź

200b - Ostrów - Międzybórz - Wrocław

300b - Poznań Gł. - Zbąszynek - Zielona Góra

320a - Poznań  Gł.- Jarocin - Ostrów

320b - Ostrów Wlkp. - Kępno - Kluczbork

330 - Poznań Gł. - Leszno - Wrocław Gł.

340 - Poznań - Piła - Szczecinek

360 - Poznań Gł. - Krzyż Wlkp. - Szczecin Gł.

425 - Piła - Wyrzysk - Bydgoszcz Gł.

430 - Poznań Gł. - Gniezno – Inowrocław

 

Skróceniu ulegną jedynie połączenia z Wrocławia do Łodzi, od nowego rozkładu pociągi POLREGIO pojadą jedynie z Wrocławia do Ostrowa Wielkopolskiego. Obsługę trasy Łódź – Ostrów, zgodnie z decyzją łódzkiego samorządu przejmuje ŁKA.

 

 

Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego jest dwunastą wieloletnią umową zawartą przez POLREGIO w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Dolnośląskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.